The girl from Ipanema - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Maaike Horst - WaarBenJij.nu The girl from Ipanema - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Maaike Horst - WaarBenJij.nu

The girl from Ipanema

Blijf op de hoogte en volg Maaike

20 Januari 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Lieve lezers,

Jullie zitten vast en zeker met spanning te wachten op mijn verhalen, dus bij deze!

Op 20 januari is het dan eindelijk zover, na lang wachten, stap ik eindelijk in het vliegtuig richting het adembenemende Rio de Janeiro!
Eenmaal veilig geland, neem ik plaats in de rij voor Estrangeiros (buitenlanders), want Brazilianen zelf gaan uiteraard voor..
Ik pak de eerste de beste bus richting mijn hostel en besluit de Braziliaanse naast me te vragen of zij weet waar ik er ongeveer uit moet. Tot mijn grote verbazing spreekt ze ENGELS, en aangezien ze toch die richting op moet, kan ze mij wel de weg wijzen!
Gedurende de rit van ongeveer een uur, word ik uitgebreid ingelicht over alles waar we voorbij rijden, ik voel me meteen op mijn gemak!
Ze woont in de buurt van mijn eerste hostel, en nadat ze me bijna tot aan de deur heeft begeleid, geeft ze me haar kaartje, voor als ik ooit hulp nodig heb, of mijn baggage bij haar wil achterlaten! Mijn eerste ervaring met de Braziliaans cultuur is een feit!
Ik fris me op in mijn hostel en besluit de buurt te verkennen. Het is 35 graden en ik bevind me volgens de Cariocas (inwoners van Rio) in de hel, ze hebben immers maar 2 seizoenen: zomer en hel..

Een paar uur later kan ik mijn kamer in, en guess what? Ik heb AL mijn waardevolle spullen nog :P

De eerste dagen vliegen voorbij, ik paradeer over de boulevards (en voor de geïnteresseerden onder ons, Braziliaanse badkleding stelt inderdaad niet veel voor :P,maarja, waarom zou je je ook meer bedekken als het 35 graden is?), bezoek een favela en drink m'n eerste Caipirinha's.. (zo'n 3 euro per stuk, als het niet minder is..)

Zaterdag ga ik voor het eerst de jungle in, compleet met aapjes en watervallen!
Om bij de mooiste plekken te komen moet je een heel stuk klimmen en klauteren, maar er is een waar systeem waarbij iedereen elkaar Havaianas aanpakt en de volgende omhoog hijst. Gek genoeg blijkt het totaal niet op te vallen dat ik niet Braziliaans ben, aangezien iedereen gewoon rustig tegen me aan begint te kletsen!

Mijn 2e week begint met een openlucht Samba feestje, waar zo'n beetje heel dansend Rio zich bevindt.. Ik kom zelfs bekenden tegen en krijg van wildvreemden een stuk taart aangereikt.. Het is waar, Brazilianen ZIJN hartelijk!
Verder bezoek ik de suikerbroodberg met zonsondergang (WAT een uitzicht!) en geloof het of niet, ik heb na een week al aardig wat vrienden in Rio.. Ik ga mee naar een Pizza en Bier avondje bij vrienden van iemand in Niteroi, een stad aan de overkant van de baai van Rio. Erg leuk om zo'n ''vrijdagavondje met vrienden'' mee te maken! Ik moet wel even wennen aan fenomeen ZOETE pizza's, met chocolade en aardbeien en smarties, je kunt het zo gek niet verzinnen!

Zaterdag ga ik met vrienden mee naar familie in een stad vlakbij Rio. Ik logeer bij het zusje op de kamer en de volgende dag gaan we met z'n allen naar een waterval in de buurt, waar wordt gebarbecued, gezwommen, gedanst etc. etc.
Bij vertek word ik uitgenodigd om volgende week weer te komen, voor de babyshower van een van de zussen!

De 3e week begint iets minder prettig, ik ben 2 dagen ziek en kan niks anders doen dan op bed liggen..
Zodra ik weer beter ben, ga ik voor het eerst naar een discotheek in Rio. Ik ben nog geen 5 minuten binnen of mijn 1e huwelijksaanzoek is een feit.. Hoewel het een aantrekkelijk aanbod is, sla ik het toch maar af, want ik heb niet het idee dat HIJ die rijke Braziliaanse voetballer is.. !

De volgende dagen breng ik voornamelijk op het strand door, samen met mensen uit mijn hostel. Naar huis gaan blijkt echter een hele opgave, aangezien de metro een of ander probleem heeft, waardoor we een uur moeten wachten! Ik kan je vertellen, daar zijn Brazilianen NIET blij mee.. Ze slopen zowat de hele metro.. Of dat nou helpt, ik vraag het me af..!

Helaas is Rio inderdaad niet altijd even veilig.. Het ene moment lig je heerlijk op het strand, en even later begint iedereen ineens panisch zijn spullen bij elkaar te rapen en trekt het halve strand een sprintje naar de boulevard.. Al snel keert de rust terug, maar het feit dat er elk moment een bende straatjongens het strand op kan komen om zoveel mogelijk te plunderen is toch best eng..
Laat staan als je niet weet wat er aan de hand is, maar iedereen ineens hevig in paniek raakt!
Gelukkig is er wel politie en de repetitie voor de carnavalsparade later die dag, maakt een hoop goed!
Stilzitten is GEEN optie, voor niemand niet!

Ik geniet met volle teugen en heb alles behalve heimwee! (maar Lies wat zou ik je graag alles willen laten zien!)

Hier even een liedje om mijn stemming over te kunnen brengen:

http://www.youtube.com/watch?v=IF5M-uBm0hI

Nou dat was het weer voor nu, ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Tchau tchau!

  • 11 Februari 2014 - 23:13

    Mama:

    Wauw! Leuk zeg! Ik had je verhalen natuurlijk al een beetje gehoord, maar dit is gaaf! LY

  • 11 Februari 2014 - 23:33

    Dick:

    WOOW Maaike. Dat klinkt meer dan aantrekkelijk. Vooral die minimale badkleding :-). Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet lekker van al het moois en de gezelligheid. Kijk uit naar je volgende blog. Liefs Dick.

  • 11 Februari 2014 - 23:39

    Lisa:

    Wat leuk geschreven zeg! Ik ben blij met zulke positieve bloggs, altijd leuk! Lief ook dat je me nog even noemt, ben ik toch niet helemaal vergeten ondanks dat je geen heimwee hebt....;) ga zo door, i love you!

  • 12 Februari 2014 - 06:56

    Ron Bekx:

    Heerlijk om te lezen ik hing aan je lippen en leek of ik er even was. Blijf vooral genieten maaike het leven is te kort om al dit moois te laten gaan. Blijf bloggen dan ben je toch een beetje bij ons. Heel veel plezier xx

  • 12 Februari 2014 - 14:24

    Nadine:

    Gave post! Wat n ervaringen! Have fun! Xo

  • 12 Februari 2014 - 17:09

    Addy:

    hoi Maaike, wat heb je al veel meegemaakt en ..... veel genoten zo te lezen. Fijn dat we zo op de hoogte blijven

  • 12 Februari 2014 - 19:08

    Leny:

    Hoi Maaike, wat fijn dat je het zo naar je zin hebt,
    Klinkt allemaal fantastische, de gastvrijheid, leuke lieve mensen.
    Wel vervelend dat je ziek was, gelukkig was je weer snel op de been.
    Geniet lekker meis.
    Veel liefs van ons, uit een koud en nat Nederland.
    Xx Leny en Tess

  • 13 Februari 2014 - 07:43

    Jet:

    Lieve Maaike,
    Ik heb je voor vertrek helemaal geen dag meer gezegd, daarom nu: heeel veel plezier, geniet ervan. En tot terug in Nederland.
    Kusjes Jet

  • 13 Februari 2014 - 10:51

    Annelies Evegroen-Kraan:

    Wat geweldig allemaal, stoer hoor en naar wat ik las gaat het je allemaal vrij gemakkelijk af. Heel veel plezier en genieten maar blijf voorzichtig. Groetjes Annelies

  • 13 Februari 2014 - 16:01

    Stefan:

    Hoi maaike leuk nu wat te kunnen lezen over je reis zo te horen heb je het prima naar je zin! geniet ervan voor je het weet is het weer voorbij

  • 17 Februari 2014 - 19:12

    Susanne Smit:

    Hey Maaike, zo net heeft Susanne je hele verhaal voorgelezen. In gedachten waren we een beetje in Brazilië, voelden de warme zon en proefden de sfeer van het onbezonnen reizen. Geweldig hoe je de gastvrijheid en het reizen ervaart. Voor Marian en mij sweet memories! Mooi hoe zo soepel met volstrekte vreemden gaat. Houd ons vooral op de hoogte! Liefs mcms

  • 24 Februari 2014 - 01:08

    Frenny:

    Heeee Maaike, wat een leuke verhalen!! Echt super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en het goed gaat! Let op jezelf en geniet van alles wat je meemaakt!! Dikke kus van mij vanuit het sombere koude regenachtige Nederlandje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 6050

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 20 Juli 2014

BRAZIL

Landen bezocht: